Even voorstellen

Bettina Drion

Ik ben Bettina Drion, schrijver van de boeken Een doodgewone week (2008), Porselein (2011), Scherven (2013) en - samen met collega-auteur Hans van den Pol - De engel en de adelaar (2015). De boeken kregen veel aandacht in de landelijke media (radio en tv) en lovende recensies. Hebban: ‘De schrijfstijl, verrassende wendingen en een goed uitgewerkt plot maakt De engel en de adelaar een heerlijk te lezen roman.’

Mijn passie voor schrijven begon op mijn twaalfde. Als verwoed dagboekschrijver vond ik het prettig me terug te trekken in de wereld van verhalen en fictie en merkte ik al gauw dat het schrijven voor mij een goede manier is om met de werkelijkheid om te gaan. Nadat ik jaren als topsecretaresse bij multinational Ahold had gewerkt, begon ik een studie algemene cultuurwetenschappen (filosofie, geschiedenis, kunst en literatuur). Vervolgens won ik twee schrijfwedstrijden en besloot toen mijn eerste boek te schrijven. Intussen ben ik bezig met mijn vijfde boek en het plezier in schrijven is alleen nog maar toegenomen.

Diezelfde passie voor schrijven breng ik sinds 2010 over op mensen die ook van schrijven houden. Ik geef met veel plezier schrijfles aan volwassenen en daarnaast geef ik schrijfcursussen aan leerlingen in het primair en middelbaar onderwijs. Het geeft mij veel voldoening om mensen die aarzelend beginnen na een paar lessen al heel enthousiast te zien schrijven aan hun eigen verhaal.

De filosofie achter mijn schrijfcursussen: 'Verhalen hangen in de lucht en wachten tot je ze vangt en opschrijft'. Ik ga er vanuit dat er voor jou als beginnend schrijver een verhaal is dat alleen jij met jouw achtergrond en ervaring kunt schrijven. Ik begeleid je desgewenst het hele schrijftraject, als je daar behoefte aan hebt. ‘Bettina geeft gerichte feedback en denkt heel goed met je mee over je schrijfproces. Ik zou elke beginnende schrijver aanraden om zo'n mooie samenwerking aan te gaan.'
- Peter van Essen, Amsterdam 2015

De laatste jaren houd ik regelmatig lezingen over de thema’s uit mijn boeken, (Kamp Vught, Open Universiteit, 4 en 5 mei comité, De Nieuwe Bibliotheek, Agora Lettera, Kamp Amersfoort etc.). En ik geef workshops ‘Verhalen schrijven’ op retraites (Artisa Academic & Arts in Griekenland) en festivals (Estival Estrela in Portugal).

Over mijn boeken:
Mijn romans verschijnen bij uitgeverij Marmer en zijn verkrijgbaar in de boekhandel. Porselein (binnenkort 3e druk) is gebaseerd op het oorlogsgeheim uit mijn familie: mijn grootvader bleek een NSB’er te zijn die op 3 mei 1945 werd geëxecuteerd in Kamp Vught. In Scherven (2013), geef ik nazaten van foute Nederlanders het woord over hun familieleden. Mijn laatste roman De engel en de adelaar (april 2015, 2e druk september 2015 is gebaseerd op een oorlogsgeschiedenis die zich in mijn huis in Zaandam heeft afgespeeld. Ik schreef deze roman samen met auteur Hans van den Pol, die betrokken was bij een documentaire over deze geschiedenis. Het is een filmische oorlogsroman en een schurend liefdesverhaal ineen.

De engel en de adelaar:
• 
NPO Radio 1 Een Vandaag: ‘Een opmerkelijk schrijversduo met een bijzonder verhaal.’
• Boekenbijlage.nl - De engel en de adelaar is in juni 2015 uitgekozen Boek van de week: 
'De engel en de adelaar wordt verteld uit drie verschillende perspectieven. De geschiedenis wordt gezien door de ogen van Franz, het heden ontdekken we door het verhaal van Judy, en de brieven van moeder Lea aan haar dochter Judy schetsen zo hier en daar een extra stukje context. De opbouw van het boek klopt hierdoor precies. Je denkt halverwege het boek al helemaal te weten hoe alles zit, maar dan komen Drion en Van den Pol toch nog met een onverwacht slot… (...)
• ****sterren-recensie Hebban: '(...) mooie, rustige zinnen met af en toe prachtige symboliek. Deze som van schrijfstijl, verrassende wendingen en een goed zichtbaar uitgewerkt thema, maakt het een heerlijk te lezen roman.'
• Recensie NBD Biblion (Nederlandse Bibliotheken)
'Toegankelijk, vlot geschreven, ontroerend verhaal over een onmogelijke liefde in oorlogstijd en de gevolgen daarvan. (...)'

Porselein:
• Radio Wereldomroep: ‘Een boeiende roman over het maken van keuzes. Het is een groot pleidooi om het zwijgen te doorbreken.'
• Nederlands Dagblad: Porselein laat zien hoe de keuzes van één mens diepe sporen trekt in het leven van nabestaanden. Op een subtiele manier wordt duidelijk gemaakt hoe hoofdpersoon Sam steeds meer in de ban raakt van de nazistische ideologie. De roman boeit het meest door de thematiek, die goed uit de verf komt. Vooral het dilemma ‘wil je er alles over weten of er juist niets mee te maken hebben’ is duidelijk beschreven.
• Boekenbijlage: 'Intrigerend boek'.
• De Telegraaf: ‘Een intrigerend verhaal dat doet denken aan “Haar naam was Sarah”.’
• NBD Biblion: ‘Met veel kennis van zaken wordt het NSB fenomeen behandeld. De roman laat zich vlot lezen, bevat veel authentieke details, geeft een goede karaktertekening van de hoofdpersonen en is evenwichtig opgebouwd, waarbij heden en verleden goed tot hun recht komen.’'

Mijn cursus(sen)